Výuková platforma Nucená práce 1939–1945: Příběhy pamětníků ve výuce
Online výuková platforma
Nucená práce 1939–1945: Příběhy pamětníků ve výuce
Obsah výukové platformy
Platforma Nucená práce 1939–1945: Příběhy pamětníků ve výuce představuje moderní výukovou pomůcku pro učitele dějepisu a společenských věd, kterou mohou využívat při výuce moderních dějin. Věnuje se především období druhé světové války, s tematickým zaměřením na nucenou a tzv. otrockou práci, s přesahem do poválečného období, především do roku 1968, kdy někteří pamětníci reflektují události související s okupací tehdejšího Československa armádami Varšavské smlouvy.
Výukové materiály jsou postaveny na sedmi krátkých životopisných filmech (cca 25 minut), sestavených z osobních výpovědí pamětníků. Pamětníci reprezentují hlavní skupiny obětí nucené práce v českých zemích v letech 1939–1945 (vězně koncentračních táborů i civilní
nuceně nasazené).
Každý film je doplněn o jedinečné dobové dokumenty, fotografie a sérii úkolů pro práci s filmem. Při práci s platformou mohou žáci a studenti využívat online informační texty, lexikon a podrobnou časovou osu událostí k tématu druhé světové války a nucené práce.
Součástí platformy je rovněž dokumentární film o nucené práci a o jejím odškodnění, který žákům usnadní zasazení osobních příběhů do historického kontextu.
Cílová skupina
Cílovou skupinou jsou žáci vyšších ročníků druhého stupně základních škol, středních škol, gymnázií, pedagogických škol a studenti pedagogických fakult na univerzitách.
Využití ve výuce
Výuková platforma najde díky širokému záběru témat, která pamětníci v rozhovorech zmiňují, využití nejen ve výuce dějepisu, ale také v dalších předmětech jako základy společenských věd, literatura, etika, občanská nauka a výchova nebo anglický jazyk.
Jeden z rozhovorů je veden v angličtině, rovněž část doprovodných materiálů je v tomto případě anglicky. Tyto materiály jsou tak připraveny pro učitele, kteří chtějí propojit výuku anglického jazyka s tématem moderních dějin.
Platforma je využitelná jak v běžné výuce, tak v projektovém vyučování a dějepisných seminářích.
Webové stránky Nucená práce
Výuková platforma je od 4. května 2016 dostupná zdarma na www.nucenaprace.cz. Výsledky své práce si uživatelé mohou v online prostředí pod svým profilem ukládat, tisknout nebo přímo prezentovat. Učitelé mohou zakládat profily pro své žáky, vytvářet studijní skupiny a sledovat výsledky práce svých žáků přímo pod svým profilem.
Příručka pro učitele
Online verzi doprovází tištěný sešit Příručka pro učitele k online výukové platformě, který je průvodcem online výukovými materiály. Nabízí informační texty, odborné studie, didaktické komentáře a modely využití platformy ve výuce. Sešit pro učitele obdrží účastníci akreditovaných vzdělávacích seminářů nebo Vám ho můžeme na požádání zaslat poštou.
V elektronické podobě je příručka učitelům k dispozici ke stažení ve formátu pdf.
Informace k online výukové platformě jsou zde.
Kontakty
Více informací Vám rádi poskytneme na e-mailové adrese jarska(at)zivapamet.cz nebo na telefonním čísle 601 328 118.
Online výuková platforma
Nucená práce 1939–1945: Příběhy pamětníků ve výuce
Přes 20 milionů lidí z různých částí Evropy muselo v letech 1939–1945 nedobrovolně pracovat pro válečné hospodářství nacistického Německa. Online výuková platforma přináší vzpomínky pamětníků na různé formy nucené práce, na život před válkou i po ní.
Semináře výukové platformy
Semináře pro učitele a pedagogické pracovníky
Živá paměť nabízí učitelům a pedagogickým pracovníkům celodenní akreditované odborné semináře k tématu nucené práce za 2. světové války, v jejichž rámci pedagogy naučí s online platformou efektivně pracovat.
Semináře se konají v Praze a jednotlivých regionech ČR. Jsou akreditovány MŠMT (č.j. MSMT-26156/2015-1-813) a účastníci obdrží osvědčení o absolvování semináře.
Semináře k tématu online výukové platformy nabízíme v roce 2020/2021 také v online formě.
Cíl webináře | Seznámení pedagogů s praktickým využitím online výukové platformy „Nucená práce 1939-1945. Příběhy pamětníků ve výuce“ (www.nucenaprace.cz) |
Cílová skupina | Pedagogičtí pracovníci 2. stupně ZŠ, SŠ a gymnázií, památníků, muzeí a dalších institucí, které se zabývají tématem moderních dějin |
Délka | Po dohodě. Obvyklá délka základního webináře je 120 minut. Nabízíme také celodenní akreditovaný seminář/webinář v délce 7 vyučovacích hodin. Tento seminář akreditovaný MŠMT v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků je zakončen vlastní prezentací a účastníci obdrží osvědčení o jeho absolvování. |
Velikost skupiny | Max. 8 účastníků v jednom termínu, aby byl dostatek prostoru pro individuální dotazy |
Termín | Stanovujeme individuálně na základě domluvy |
Technické vybavení | Počítač s připojením na internet a webovým prohlížečem (např. Chrome). Webinář probíhá v prostředí MS Teams, ke kterému se můžete připojit přes webové rozhraní nebo si aplikaci MS Teams stáhnete do počítače. Odkaz na webinář vám zašleme emailem po odeslání přihlášky. |
Cena | Zdarma. Realizace webinářů je podpořena Česko-německým fondem budoucnosti. |
Lektorka | Mgr. Šárka Jarská, Ph.D., Živá paměť, o.p.s. |
Kontakt | Webináře objednávejte na e-mailu jarska(at)zivapamet.cz nebo tel. 601328118 |
Aktuální termíny webinářů
Aktuální termíny naleznete v Aktualitách a nebo na našem Facebooku.
Připravíme webinář dle dohody
Nabízíme různé typy webinářů v rozsahu 1 – 3 hodin.
Pro konkrétní zájemce připravíme také celodenní webinář (7 vyučovacích hodin) akreditovaný MŠMT v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků -termín po dohodě se zájemci.
Online výuková platforma
Mezinárodní spolupráce při tvorbě platformy
Naším hlavním projektovým partnerem, který má dlouholeté zkušenosti s přípravou obdobných materiálů v Německu, bylo Centrum pro digitální systémy (CeDiS) Svobodné univerzity v Berlíně. CeDiS připravilo technické řešení platformy a zároveň poskytlo odborné poradenství při tvorbě výukových materiálů.
Z české strany se na projektu podíleli vedle Živé paměti také odborníci z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, didaktici a pedagogové z praxe. S podporou těchto pedagogů jsme mohli platformu otestovat přímo ve výuce a získat tak důležitou zpětnou vazbu pro vylepšení jejího obsahu a funkčních prvků.
Projekt byl realizován za finančního přispění berlínské nadace Připomínka, odpovědnost a budoucnost (Erinnerung, Verantwortung und Zukunft, EVZ).